דילוג לתוכן הראשי

דפי אורז במילוי ירקות. גם טעים וגם בריא, ללא גלוטן ולרגישים ללקטוז.




לפעמים "נוחתים" אצלי ספרי בישול לסקירה.
לפני שאני כותבת על ספר, אני מדפדפת, מתחילה לדמיין מה אני הולכת להכין כבר למחרת, וגם מתכננת על השבוע שאחרי.
לפעמים יותר, לפעמים פחות.
המטבח שלי, יחסית בריא.
אני לא מטגנת הרבה (נו, ברור ששניצלים כן), אני לא משתמשת בצבעי מאכל כמעט, גם לא ביותר מדי סוכר.
אני משתדלת לבשל אוכל שהוא גם טעים וגם בריא.
גם ככה יש מספיק פיתויים "בחוץ", שגורמים לי לזלול דברים פחות בריאים.
לכן, כשהגיע אלי הספר "גם טעים וגם בריא", התלהבתי. "זה בדיוק בשבילי", לחשתי לעצמי. או יותר נכון מילמלתי, כי אני לא ממש מהלחשניות :)

המתכון לקוח מהספר "גם טעים וגם בריא" של השף עומר מילר ואלינוער רבין, בליווי מדעי של פרופ' דן טרנר.
הקונספט שלו: מתכונים בריאים וטעימים לסובלים מבעיות שונות במעיים, כמו קרוהן, קוליטיס, תסמונת המעי הרגיז, צליאק ואי סבילות ללקטוז. 
המתכון הראשון שבא לי להכין היה דפי אורז במילוי ירקות.
א. כי אני אוהבת להכין דפי אורז ממולאים, ואפילו כתבתי על זה פוסט עם מתכון פעם. 
ב. כי זה מתכון שמשלב קרם קוקוס, ואני ממש ממש אוהבת אוכל עם גוון של קרם קוקוס עדין. 
אז הכנתי מִיז-אנ-פְּלָאס, שזה הביטוי הצרפתי להכנה מוקדמת של מרכיבי המנה.



מתכון לדפי אורז במילוי ירקות 

חומרים:
(העיגולים הצבעוניים מראים את התאמת המנה לבעיה הרפואית, כשעיגול ורוד, למשל, מראה שהמנה מתאימה לכאלו שסובלים מצליאק ומאי סבילות לגלוטן)

1 חב' דפי אורז ללא חומרים משמרים
למילוי:
4 קישואים בינוניים מגוררים גס
4 גזרים בינוניים מגוררים גס
2 כפות שמן זית
1/2 כוס אורז מבושל (אני שמתי כוס אורז מבושל, 1/2 נראה לי מעט מדי וגם לא התאים לשקילה שלי).
3 שיני שום כתושות
מלח ופלפל שחור
לרוטב:
10 שינוי שום
מעט שמן זית
500 גרם עגבניות שרי קלופות וחצויות 
1/2 כוס קרם קוקוס (125 מ"ל) ללא חומרים משמרים.
(* על ההבדל בין קרם קוקוס, מי קוקוס, חלב קוקוס - כתבתי כאן)

אופן ההכנה:
1. להכנת המילוי:
מאדים את הקישואים והגזרים המגוררים בשמן, תוך ערבוב, כ-10 דקות, מכסים את הסיר ומבשלים מעט, עד שמתרככים.
מסירים מהאש ומוסיפים את את האורז והשום, מתבלים במלח ופלפל שחור. מצננים מעט ובעזרת כף או שקית זילוף ללא צנתר ממלאים את דפי האורז, לאחר שהורטבו במעט מים. מגלגלים לגלילות ומניחים בתבנית חסינת חום. 
אני השתמשתי בתבנית נהדרת של פיירקס, היא קלה מאד, מתאימה בדיוק בגודל למנה, וגם יפה להגשה לשולחן).
**הדרכה בפוסט שלי לגבי עבודה עם דפי אורז
2. להכנת הרוטב:
על אש בינונית מאדים את שיני השום במחבת עם מעט שמן זית, עד שמתרככים.
מוסיפים את העגבניות, מגבירים את האש, ומבשלים כ-10 דקות תוך בחישה בכף עץ. מנמיכים את האש, מוסיפים חצי כוס מים, מכסים את המחבת ומבשלים ברבע שעה. מעבירים דרך מסננת עדינה. מחזירים למחבת. מוסיפים את קרם הקוקוס ומבשלים כשתי דקות תוך בחישה. יוצקים על דפי האורז הממולאים. 
3. אופים 20-25 דקות בתנור שחומם מראש לחום בינוני, 190 מעלות. 


בתיאבון :)



מה אהבתי בספר?
המתכונים קלים, בריאים, ואמנם לא ניסיתי את כולם, אבל מה שהכנתי יצא טעים.
בנוסף, ומאד חשוב בעיניי:
כל התמלוגים ממכירת הספר מוקדשים לפעילויות תמיכה ולסדנאות לילדים ובני נוער חולים המתמודדים עם מחלות קרוהן וקוליטיס כיבית, המתקיימות במרכז הרפואי שערי צדק ופתוחות לילדים מכל הארץ ללא תשלום.
וגם: השף עומר מילר הביא ספר מהמקום האישי שלו, מה שמאד יפה בעיניי
עומר מילר: "לפני כארבע שנים פנה אלי פרופ’ דן טרנר מהמרכז הרפואי שערי צדק בבקשה שאעביר סדנת בישול במחלקה לגסטרו בירושלים. באותם ימים הייתי אחרי שבע שנות רגיעה ובמאבק יומיומי לברוח מהמחלה ומסימניה. חששתי מלהיכנס שוב לבית החולים, לראות ילדים סובלים, למעשה – לראות השתקפות של עצמי כילד.
הסדנה עברה בהצלחה, במהלכה סיפרתי לילדים ולהורים (גם הורי הגיעו) את סיפור חיי, לפני ובעיקר אחרי התפרצות המחלה. התגובות הרגשיות במהלך אותה סדנה שינו אותי. באותו מעמד החלטתי שהמחלה מעניקה לי הזדמנות להפיח תקווה אצל הילדים הצעירים. זה היה היום בו דן ואני החלטנו שיש להוציא לאור ספר מתכונים."
הליווי המדעי הוא של פרופ’ דן טרנר, מנהל המכון לגסטרואנטרולוגיה ותזונה בילדים ע”ש ג’ולייט קיידן והמרכז לקרוהן וקוליטיס בילדים ע”ש אן וג’ו טרנר.

מה פחות אהבתי?
השקעתם בספר, וזה ספר בהחלט חשוב וטוב.
אז רבאק, למה לא להשקיע קצת יותר בצילומים? בסטיילינג?
גם לחולי קרוהן/קוליטיס/צליאקים מגיע ספר עם תמונות מהממות וסטיילינג שעושה תיאבון.

איפה משיגים:
ניתן להשיג בחנויות ספרים, ברשת חנויות "סטימצקי", "צומת ספרים" וגם באתר של הוצאת מטר 

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

פשטידת כרוב משגעת!!! מתכון לפשטידה קלה להכנה וטעימה להפליא :)

אני מודה: נכון, יש לי חיבה גדולה לסטייקים ובשרים, אבל גם מאכלים חלביים עוברים לי נהדר בתפריט השבועי שלי. מדי פעם אני מכינה פשטידות טעימות, כמו פשטידת התרד הנהדרת שלי , שמהוות יופי של תחליף לארוחת צהריים בשרית, או לארוחת ערב כיפית. הפעם הלכתי על כרוב. אני תמיד ממציאה פשטידות, כשהבסיס די קבוע, ורק ה"בפנוכו" משתנה. מחליפה ירקות, משנה תיבולים, מחליפה תבניות, צורות, גדלים, אבל תמיד הן יוצאות משגעות, נפלאות לאירוח, וקוצרות מחמאות :)

פלפל ממולא צמחוני, עם אורז ותבלינים. מתכון קל לממולאים!

אני אוהבת ממולאים, ומכינה אותם בכל מיני צורות וצבעים. הפעם היה לי עוף בתנור, אז ויתרתי על הבשר הטחון בפלפלים, והכנתי פלפלים ובצלים ממולאים, סיר כיפי וטעים שמתאים לכל יום בשנה. שמרו לכם מתכון לפלפלים ממולאים צמחוניים, וגם בצלים ממולאים הכנסתי לסיר. בלי הרבה דיבורים, ישר לעבודה :)

סלמון ברוטב תפוזים, סויה וסילאן. 5 דקות ולתנור.

  אחת הסיבות שבזכותן אני אוהבת מאד להכין דגים היא מהירות ההכנה.  דג לא צריך יותר מדי התעסקות. רוטב מוצלח, ובישול/טיגון/צליה קצרים במיוחד.  כשבא לי משהו מהיר וטעים, וחשוב לציין גם בריא מאד, אני מכינה דג.  בחורף, אני אוהבת לבשל עם תפוזים. הם נמצאים בשיאם, בהמוניהם, ובמחירים נפלאים שמאפשרים לחגוג איתם בלי סוף. הפעם סידרתי לכם מתכון של פחות מחצי שעה בסה"כ, כולל הכנה וצליה בתנור.  פילה סלמון. 

בלינצ'ס ללא גלוטן, כן, כן :) הכי טעימים שיש!

לבלינצ'ס האלו תעשו "גזור ושמור". לא מעט עבדתי כדי להגיע בדיוק למרקם שאני רוצה.  כזה שיהיה דומה להפליא לבלינצ'סים ה"רגילים", אלו עם הקמח ה"רגיל", הלבן, שאני נענעת ממנו.  כשהתחלתי לאכול "ללא גלוטן", גיליתי שההרגשה שלי אחרת לגמרי. הבטן לא נפוחה, ההרגשה יותר טובה, אני פחות עייפה, ויותר חיונית. כן, כן, גלוטן זה נזק, קמח לבן זה רע, חיטה זה מזיק - אבל רק אחרי שמפסיקים לאכול את הגלוטן, מבינים עד כמה.  אני משתדלת לא לאכול גלוטן, ולהימנע מפסטות, לחמים, וחיות חיטה אחרות. לפעמים אני מתפתה, לפעמים גםן בא לי - אבל היום יש כ"כ הרבה תחליפים, שמי צריך גלוטן בכלל? אני מתה על בלינצ'סים. 

גליל תמרים ואגוזים - חטיף אנרגיה משגע ללא גלוטן

לפעמים בא לי משהו מתוק אחרי הארוחה. חטיף שכזה. קינוח.  מאז שהתחלתי לאכול "ללא גלוטן, ללא סוכר", אני משתדלת לא לאכול חטיפים מתועשים, אלא דברים בריאים יותר, טבעיים יותר, ולהעדיף סוכר שהוא סוכר פירות - ולא סוכר מעובד.  המתכון לגלילי התמרים הוא ללא גלוטן, ללא אפיה, מהיר הכנה, ומלא בדברים טובים ובריאים.  את חטיפי האנרגיה מהתמרים אני מכירה עוד מהימים שרכבתי בשטח עם האופניים. החבר'ה תמיד היו מביאים תמרים לרכיבה, ואחד מהם תמיד הגיע עם קופסה שבתוכה היו מטבעות תמרים עם המון דברים טובים בפנים. הם לגמרי חטיפי אנרגיה, וגם דלים בשומן רק שיש בעיה אחת - מאד קשה להפסיק לאכול מהם :)